Już wkrótce mieszkańcy powiatu zawierciańskiego będą mogli w 15 minut dostać się pociągiem na lotnisko w Katowicach – Pyrzowicach. Inwestycja, która rozpocznie się w kwietniu br. (wtedy ogłoszone zostaną przetargi) ma zostać zakończona do 2022r.

Spotkanie w sprawie przebiegu linii kolejowej oraz zagadnień związanych z jej uruchomieniem, zorganizował Wicestarosta Zawierciański Bogusław Piotrowski. W rozmowach uczestniczyli Prezydent Zawiercia Łukasz Konarski, przedstawicielka Urzędu Miejskiego w Porębie Izabela Kasprzak oraz Tomasz Dzierżanowski, Sekretarz Powiatu. O szczegółach inwestycji mówili Helmut Klabis, dyrektor oraz Ryszard Pluta, wicedyrektor PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Częstochowie.

- Są pewne rozbieżności informacyjne dotyczące nowej linii. Mieszkańcy m.in. Poręby pytają o ekrany akustyczne, ponieważ jak wynika z projektu, linia będzie przebiegać dość blisko domów. Czy będzie to pojedyncza linia? Jaka podbudowa jest planowana? – pytał wicestarosta Piotrowski.

- Nie planujemy ekranów akustycznych – linią będą jeździć nowoczesne pociągi – mówił dyrektor Helmut Klabis.- Przeprowadzone przez nas symulacje pokazują, że ekrany nie będą potrzebne. Chcielibyśmy natomiast w samym Zawierciu przeprowadzić pewne zmiany na peronach. Peron czwarty zostanie zlikwidowany – w tym miejscu udostępnimy teren pod parkingi  na około 150-200 samochodów. Powstanie natomiast trzeci peron dwukrawędziowy, skąd odjeżdżać będą m.in. pociągi na lotnisko. Linia kolejowa nr 172 będzie mieć długość 147 km, z czego 6 km przebiegać będzie w Tarnowskich Górach. Pociągi będą mogły rozwijać na niej prędkość 140 km/h – będzie to zatem najszybsze połączenie z lotniskiem. W 15 minut pasażerowie z Zawiercia dojadą do Pyrzowic. Z Poręby do Zawiercia można się będzie dostać w 10 minut. Peron ten pozwoli również na połączenie z lotniskiem Częstochowy. Linia sterowana będzie z Siewierza.

Szybsza linia na lotnisko przebiegać będzie przez Kądzielów i Łazy – na Kądzielowie powstanie stacja, do której dojazd powinny zapewnić lokalne samorządy.

Linia kolejowa na lotnisko będzie miała wzmocnioną podbudowę – teren przez który biegnie, jest podmokły.

- Czy przebiegająca przez Porębę linia kolejowa nie spowoduje utrudnień w ruchu kołowym – dopytywał Wicestarosta.

- Przejazd kolejowy w Porębie zabezpieczony będzie szlabanami. Zamkniecie rogatek będzie trwało ok. 1 minuty, co nie utrudni ruchu samochodów – zapewniał wicedyrektor Ryszard Pluta.

Prace przy budowie linii 172 rozpoczną się po rozstrzygnięciu przetargów, czyli pod koniec 2019r. W pierwszej kolejności będą to prace od strony Tarnowskich Gór w kierunku Siewierza. Połączenie Siewierz-Zawiercie będzie drugim etapem prac i rozpocznie się w 2021 roku. Uruchomienie przejazdów planowane jest na 2022 rok.

Jednocześnie planowane jest podwyższenie prędkości na CMK do 250 km/h – co pozwoli pasażerom z Zawiercia na jeszcze szybsze dotarcie pociągiem do Warszawy.

IK