Zawierciańscy policjanci apelują o ostrożność w kontaktach z nieznajomymi osobami! Uważajcie komu przekazujecie dane i na jakie strony internetowe zaglądacie! Co dzień do zawierciańskiej komendy zgłaszają się osoby, które zostały oszukane. Niektórzy dali się nabrać, sprzedając na portalach ogłoszeniowych, inni zaś uwierzyli, że dzwoni do nich pracownik banku. Łączy ich jedno – wszyscy stracili spore sumy pieniędzy.

Oszuści działają na różne sposoby. Co chwilę wymyślają nowe metody wprowadzenia kogoś w błąd i zagarnięcia jego pieniędzy. Niektórzy działają w tzw. realu, inni zaś na swoją przestępczą działalność wybierają internet. W sieci czują się bardziej anonimowi i łatwiej manipulują ludźmi. Są też tacy, którzy dzwonią do swoich ofiar z przygotowaną wcześniej historią. Podszywając się pod kogoś wydają polecenia, które niestety ofiara wykonuje, a cała sytuacja kończy się tym, że pokrzywdzony sam „oddaje” swoje pieniądze.

Niestety wciąż dochodzi do oszustw, których ofiary tracą oszczędności swojego życia, bądź zaciągają pożyczki, czy kredyty przekazując pozyskane fundusze przestępcom. Musimy być bardzo ostrożni podczas jakiegokolwiek kontaktu z obcymi osobami. Szczególnie teraz, kiedy wiele spraw załatwia się na telefon, czy przez internet. Ograniczone zaufanie do swojego rozmówcy, czy to do osoby, która stoi przed nami, czy do tego, który rozmawia z nami przez telefon, czy w końcu do internauty, który komunikuje się z nami w sieci, to podstawa bezpieczeństwa!

Co dzień do zawierciańskiej komendy zgłaszają się oszukane osoby. Jedni opowiadają, że otworzyli nieodpowiedni link, drudzy, że zadzwonił do nich pracownik banku, który mówił o dziwnych operacjach na koncie, nakłaniając do wykonania innych, celem wyjaśnienia sytuacji. Pojawiają się osoby, które miały uregulować niewielką dopłatę za przesyłkę, prąd, czy jeszcze jakieś zobowiązania. Jedni to seniorzy, drudzy młodzi ludzie. Wiek nie ma znaczenia. Łączy je jedno – stracili swoje pieniądze!

Apelujemy!!!

Przestępcy nie mają skrupułów, za to jeden cel! Oszukać i mieć dostęp do cudzych pieniędzy! Musimy być bardzo ostrożni, aby nie stracić swoich oszczędności!!!

Coraz częściej przestępcy działają podając się za pracowników infolinii banku. Wyłudzają podczas rozmowy dane osobowe, a także loginy i hasła dostępowe do kont. Nieświadome zagrożenia osoby, myśląc, ze rozmawiają z pracownikiem banku, bez zastanowienia podają dane, o które prawdziwy pracownik nigdy by nie zapytał.

Pracownik banku nie poprosi o:

  • instalację dodatkowych aplikacji, które miałyby potwierdzić Twoją tożsamość, zatwierdzić płatność lub podnieść poziom bezpieczeństwa,

  • podanie pełnego hasła do konta, kodu PIN do konta lub aplikacji bankowej, numerów kart, kodów aktywacyjnych czy kodów do autoryzacji transakcji.

Jak działają przestępcy?

  • Podszywają się np. pod numer infolinii banku lub innej instytucji. Dzwoniąc przedstawiają się jako pracownicy infolinii bankowych lub jednostek związanych z bezpieczeństwem.

  • Nakłaniają do podania danych do logowania w bankowości elektronicznej. Proszą o kody autoryzacyjne lub o dane karty płatniczej, takich jak numer, data ważności, czy kod CVC.

  • Pod pretekstem potwierdzenia tożsamości proszą o dane. Mówią o bezpieczeństwie, a także o przypadkach przestępczych ataków na konta bankowe. Mówią również o ochronie danych, a ich działania mają zapobiec hakerskim atakom.

  • Obiecują wypłatę zysków lub ich części z osiągniętych inwestycji w kryptowalutę (Bitcoinów),

  • Nakłaniają do uruchomienia aplikacji, jak np. Any Desk, QuickSupport, umożliwiających kontrolowanie komputera lub telefonu.

Pamiętaj!

  • Nigdy nie udostępniaj swoich urządzeń (komputera, laptopa, telefonu), zwłaszcza tych, z których logujesz się do bankowości elektronicznej.

  • Nie przekazuj żadnych poufnych danych czy haseł, niezbędnych do logowania.

  • Sprawdź kto do Ciebie dzwoni! Pracownik banku na pewno zrozumie Twoją ostrożność! Skontaktuj się ze znaną Ci placówką lub samodzielnie zadzwoń na infolinię. Możesz zapytać, czy rzeczywiście kontaktował się z Tobą pracownik o danym nazwisku.

  • Uważaj na fałszywe SMS-y oraz wiadomości e-mail. Często dotyczą one zaległości, konieczności uregulowania płatności. Nie klikaj na podane w nich linki i nie otwieraj załączników - mogą zawierać złośliwe oprogramowanie. Nie instaluj żadnych aplikacji - to sposób przestępców na poznanie Twoich danych dostępowych do konta i kradzież pieniędzy.

Nie tylko kupujący w sieci narażeni są na niebezpieczeństwo. Również ci, którzy sprzedają na portalach ogłoszeniowych muszą być ostrożni. Przestępcy udają klientów i przesyłają sprzedającym fałszywe linki. Tworzą nawet fałszywe strony internetowe, gdzie po kliknięciu w link nieświadomie przekazujemy dane dostępowe do naszego konta. Wtedy wystarczy zaledwie kilka sekund, aby przestępcy „wyczyścili” nam konto.

Przydatne zasady bezpiecznych zakupów internetowych:

  • Ograniczone zaufanie do sprzedającego – zanim dokonasz wpłaty, zapoznaj się z opiniami na temat sprzedającego. Sprawdź, jak długo zajmuje się daną działalnością, czy jest ona zarejestrowana i czy dane teleadresowe są prawdziwe. Napisz maila lub zadzwoń, aby potwierdzić, że to rzeczywisty kontakt ze sprzedawcą. Może okazać się, że sprzedający dopiero rozpoczyna swoją działalność, stąd brak jest na jego profilu jakichkolwiek komentarzy. Bądźmy w takiej sytuacji szczególnie ostrożni.

  • Zakupy wyłącznie na akcjach – Nie kupujmy żadnych przedmiotów poza aukcjami. Jako sprzedający również unikajmy takich rozwiązań. Zarówno jedna, jak i druga strona mają swoje prawa, których dochodzenie w przypadku transakcji poza aukcją, może być utrudnione.

  • Wybierz znane i sprawdzone sklepy internetowe lub portale aukcyjne - dzięki temu będziesz mieć zapewnione ubezpieczenie dokonywanych transakcji. Będziesz mógł również ubiegać się o „wsparcie” portalu przy roszczeniach względem drugiej strony.

  • Ustal, czy towar możesz odebrać osobiście lub dokonać płatności przy odbiorze – Zdarza się, że nieuczciwi sprzedający nie chcą przekazywać bezpośrednio sprzedanych towarów. Nie godzą się również na płatność przy odbiorze. Obawiają się, że w przypadku sprawdzenia towaru przez kupującego, transakcja może nie dojść do skutku.

  • Kupuj, korzystając ze swojego sprzętu – unikaj i to nie tylko podczas internetowych zakupów korzystania z obcego sprzętu np. w kawiarenkach internetowych lub ogólnodostępnych sieci WiFi. Nie udostępniajmy także loginu i hasła do swojego konta.

  • Zwróć uwagę na cenę towaru – bardzo niska cena towaru, który na co dzień ma znacznie wyższą wartość, powinna wzbudzić naszą czujność. „Super promocje”, „niepowtarzalne okazje” i „mega obniżki” często okazują się podstawowym narzędziem oszustów.

  • Nie kupuj kota w worku - nie widziałeś towaru, to nie płać za niego – dokładnie zapoznaj się z ofertą i opisem produktu. Sprawdź, czy zdjęcie przedstawione na aukcji, rzeczywiście przedstawia oferowany przedmiot, czy jest to zdjęcie poglądowe. Wybierz metodę płatności „przy odbiorze”. Będziesz mógł wtedy obejrzeć towar w obecności dostawcy i zgłosić ewentualne niezgodności.

  • Zachowaj korespondencję ze sprzedającym – może okazać się ona bardzo potrzebna, szczególnie w przypadku nieuczciwego kontrahenta.

  • Nie korzystaj z linków do ofert przesłanych drogą mailową lub SMS-em – może być to sposób przekierowania klienta na stronę innego niż interesującego nas sklepu. Może być to również próba wyłudzenia danych, potrzebnych do logowania. Sprawdź połączenie, zanim zapłacisz kartą – zamknięta kłódka to symbol potwierdzający, że połączenie jest bezpieczne. Sprawdź to, zanim rozpoczniesz płatność kartą kredytową.

  • Zabezpieczaj komputer programem antywirusowym, antyszpiegowskim i Firewallem. Można takie oprogramowanie legalnie ściągnąć z sieci i zainstalować. Uchroni to komputer przed wirusami i programami hakerskimi. Firewall zablokuje natomiast próby włamania się z sieci do komputera.

  • Dokładnie przyglądaj się adresom stron banków, z których korzystasz w sieci. Adres wpisz sam. Nie korzystaj z przesłanych przez kogokolwiek linków, które mogą kierować do stron oszustów, łudząco podobne do tych prawdziwych.

  • Nikomu nie podawaj numerów kart płatniczych, kodów PIN, czy innych danych niezbędnych do logowania w bankowości elektronicznej. Próby ich wyłudzenia należy bezzwłocznie zgłosić w banku. Warto także zainstalować tzw. oprogramowanie antyphishingowe, które wychwytuje fałszywe strony.

  • Nie otwieraj maili od nieznanych adresatów. Nie otwieraj przesyłanych w takich wiadomościach, czy SMS-ami linków. Mogą prowadzić do niebezpiecznych stron lub programów.

  • Kupując bądź sprzedając w sieci, używaj tylko komputera domowego. Zachowaj całą korespondencję z kontrahentem. W przypadku oszustwa będzie to stanowić dowód przestępstwa.

  • Przy płaceniu kartą kredytową zwracaj uwagę czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Zwróć uwagę, czy na dole strony znajduje się symbol zamkniętej kłódki, a adres zaczyna się od "https".

  • Przyglądaj się adresom stron, na które wchodzisz. Czy rzeczywiście jest to adres danego sklepu internetowego, portalu aukcyjnego, czy też usługi świadczonej przez dany serwis? Pojawiająca się w adresie strony nazwa danego portalu internetowego nie świadczy o jego poprawności. Spróbuj samodzielnie wejść na daną stronę, wpisując adres w oknie przeglądarki. Możesz w ten sposób uniknąć stron podszywających się pod legalnie działające np. sklepy, czy serwisy.

Stosuj się do tych podstawowych zasad. Dzięki nim możesz uchronić się przed oszustwem i nie stracisz swoich pieniędzy!

Jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa zgłoś to!

  • Zadzwoń na policję, złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
  • Zadzwoń na infolinię swojego banku i przekaż wszystkie niezbędne informacje.