Rekrutacja IT — na czym się skupić, aby znaleźć odpowiedniego pracownika

Branża IT, która dynamicznie się rozwija, wymaga równie dynamicznego przygotowania do pracy, którego oczekuje się już nawet od początkujących w zawodzie pracowników. Aby przebić się w procesie rekrutacyjnym, trzeba wyróżniać się nie tylko wiedzą, ale i doświadczeniem — nawet tym zdobywanym osobiście w ramach własnych realizowanych projektów. Rekruterzy nie mają zatem prostego zadania. Na co powinno się zwrócić uwagę, by wybrać pracownika, który spełni oczekiwania organizacji i będzie w stanie skutecznie wesprzeć zespół w realizowanych projektach.

Kwalifikacje techniczne rekrutowanych osób

Rodzaj stanowiska ma ogromne znaczenie w wyborze osoby, która nadawałaby się na konkretny wakat. Kandydat powinien mieć odpowiednie kwalifikacje techniczne oraz doświadczenie w określonym obszarze i bez problemu zaprezentować swoje umiejętności. Warto w danej dziedzinie przygotować kilka kluczowych pytań lub zadań testowych i poprosić kandydatów o ich rozwiązanie celem sprawdzenia, czy rzeczywiście potencjalni przyszli pracownicy będą w stanie się z nimi uporać. Specyficzne pytania mogą być niezwykle pomocne w weryfikacji kwalifikacji każdego kandydata. Sprawdzona agencja rekrutacyjna może okazać się tutaj świetnym wyborem, ponieważ przeprowadzi ten proces za Ciebie.

Umiejętności miękkie i komunikacyjne

Oprócz kwalifikacji technicznych ważne są umiejętności komunikacyjne i miękkie, takie jak predyspozycja do pracy w zespole, motywacja, zaangażowanie, zdolności organizacyjne, zręczność w rozwiązywaniu problemów i kreatywność. Rekruter w tej kwestii ma duże możliwości, zadając pytania o konkretne sytuacje z dotychczasowego życia zawodowego danej osoby, by zrozumieć, jak przyszły zatrudniony radzi sobie ze stresem, dużym bądź mniejszym zespołem, współpracą z innymi działami, czy w sytuacjach konfliktowych.

Referencje od poprzednich pracodawców

To jedna z tych kluczowych informacji, która pozwala upewnić się, że przyszłe relacje między pracownikiem, zespołem i kierownictwem będą układać się prawidłowo. Warto wykonać telefon do jednego z byłych pracodawców i zapytać o konkretną osobę, by dowiedzieć się, w jakich okolicznościach doszło do zakończenia współpracy między nimi. Opinie byłych pracodawców mogą być po części bardzo subiektywne, dlatego należy się nimi sugerować, ale nigdy nie traktować jako w pełni wiarygodne, rzetelne i obiektywne źródło informacji.

Kultura organizacyjna

Może się zdarzyć, iż przyjęta do pracy osoba — mimo rozbudowanego portfolio, doświadczenia i umiejętności, niekoniecznie będzie utożsamiać się z kulturą organizacyjną panującą w danym przedsiębiorstwie. Warto zatem zrobić rozeznanie i zapytać kandydatów o to, jakie wartości cenią sobie w środowisku pracy oraz czy atmosfera w konkretnym miejscu będzie im odpowiadać.