Dziś odbyła się nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej w Zawierciu. Radni jednogłośnie przyjęli uchwałę dotyczącą zajęcia negatywnego stanowiska w sprawie planowanego przebiegu linii kolejowych przez gminę Zawiercie w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Przypomnijmy, 7 marca w Skarżycach i Łośnicach odbyły się spotkania informacyjne w związku z rządową inwestycją towarzyszącą budowie CPK. Razem z mieszkańcami jesteśmy bowiem zaniepokojeni proponowanymi wariantami przebiegu nowej linii kolejowej na terenie Gminy Zawiercie. Wersja „niebieska” przebiega przez Warty, Łośnice, Skarżyce i Piecki, czyli przez tereny zabudowane oraz specjalne obszary ochrony siedlisk przyrodniczych. Nie zgadzamy się także z wariantem „pomarańczowym” przebiegającym pomiędzy Kromołowem a Bzowem oraz pomiędzy Kromołowem a Karlinem. Podczas spotkania podkreślał to m.in. Prezydent Miasta Łukasz Konarski. W ramach konsultacji, które trwają do dziś (10 marca), każdy z nas może zgłosić swoje uwagi. Prezydent i mieszkańcy przedstawili stanowisko na piśmie.

Dziś głos w sprawie planowanego przebiegu linii kolejowych przez Gminę Zawiercie w ramach CPK zabrali także radni. O zwołanie sesji nadzwyczajnej wnioskowali Ewa Mićka, Edyta Grzebieluch, Damian Świderski, Elżbieta Kornobis-Wieczorek, Witold Grim i Paweł Kaziród.

- Rada Miejska w Zawierciu rozumie potrzebę powstania niezbędnej infrastruktury lotniczej, kolejowej oraz drogowej dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Należy jednak zaznaczyć, że już na etapie konsultacji nad Strategicznym Studium Lokalizacyjnym dla CPK, ważne są opinie lokalnych społeczności. Mimo że jest to tylko przedwstępny etap konsultacji, a pokazywane na mapach warianty przebiegów są tylko przykładowe, jednak budzą one wiele emocji, wątpliwości i wręcz strachu - czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Jak wskazywali radni, proponowane ślady przebiegu linii kolejowej dla CPK, dzielą miasto Zawiercie (dosłownie) oraz biegną w bezpośrednim pobliżu domów mieszkalnych, przez tereny budowlane i inwestycyjne. - Należy również pamiętać, że są to tereny Jury Krakowsko-Częstochowskiej, które podlegają szczególnej ochronie. Nie możemy również przemilczeć kwestii bardzo dla nas i wszystkich mieszkańców Zawiercia ważnej, a mianowicie wrażenia, że proponowane ślady linii kolejowej dla CPK nie są bez znaczenia dla ewentualnej budowy kopalni rud cynku i ołowiu - argumentowali radni w uzasadnieniu.

Zwołanie sesji nadzwyczajnej miało związek z kończącymi się wstępnymi konsultacjami dotyczącymi przebiegu projektowanej trasy kolejowej. - Mamy nadzieję, że nasza negatywna opinia dla przebiegu śladu trasy linii kolejowej dla CPK zostanie uwzględniona. Oczekujemy, że przebieg proponowanych linii zostanie tak zaprojektowany, żeby nie budził wątpliwości żadnego z mieszkańców naszej gminy. Wrażamy również gotowość współpracy na każdym etapie planowania inwestycji w poszukiwaniu kompromisu dla uwzględnienia lokalnych interesów Mieszkańców Gminy Zawiercie - napisali radni w uzasadnieniu uchwały.