Franczyza: jak działa i jakie są zalety tego modelu biznesowego?

Franczyza to bez wątpienia jeden z najciekawszych oraz najbardziej atrakcyjnych modeli działalności biznesowej. Praktyka pokazuje jednak, że ten wariant własnej działalności gospodarczej nadal nie cieszy się wśród polskich przedsiębiorców taką popularnością, jaka jest charakterystyczna chociażby dla rynku wyżej rozwiniętych krajów Europy Zachodniej. Jako podstawową i najważniejszą przyczynę tego stanu rzeczy eksperci przeważnie podają po prostu brak świadomości początkujących przedsiębiorców, zarówno jeżeli chodzi o liczne zalety z jakimi wiąże się się franczyza, jak też o sam mechanizm i specyfikę działania tego modelu biznesowego.

Co więc przede wszystkim warto wiedzieć na temat biznesu franczyzowego? Dlaczego prowadzenie własnej działalności według tego wariantu jest uznawane przez specjalistów za wyjątkowo atrakcyjną opcję? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco bardziej dokładnie i postarajmy się udzielić odpowiedzi na sformułowane powyżej pytania.

Franczyza: co należy o niej wiedzieć?

Mówiąc najbardziej ogólnie, zasadniczy mechanizm działania biznesu franczyzowego polega na dzierżawieniu prawa do korzystania z wizerunku innej, bardziej znanej marki. W ten sposób przedsiębiorca już na początkowym etapie prowadzenia swojego biznesu zyskuje atuty tak istotne, jak rozpoznawalność oraz renoma wśród klientów. Dla tych ostatnich bowiem biznes prowadzony na zasadzie franczyzy będzie niemożliwy do odróżnieniu od oryginalnych lokali danej marki. Co jednak bardzo ważne, zalety jakimi cechuje się franczyza nie kończą się jedynie na rozpoznawalności oraz renomie. W przypadku dzierżawienia wizerunku dużych marek franczyzobiorcy często mają możliwość uzyskania również innych istotnych profitów, wśród których należy wymienić między innymi:

  1. Pakiety darmowych szkoleń adresowanych zarówno do samego przedsiębiorcy, jak też do zatrudnianych przez niego pracowników
  2. Wsparcie w zakresie wyboru lokalizacji biznesu
  3. Wsparcie w procesie rekrutacji pracowników
  4. 4Wsparcie w zakresie prowadzenia księgowości

Warto pamiętać, że franczyza jest relacją obustronną. Oznacza to po prostu, że dobre wyniki finansowe osiągane przez franczyzobiorcę leżą również w interesie franczyzodawcy, który przecież będzie pobierać określoną opłatę od dochodów osiąganych przez firmę dzierżawiącą markę. Stąd też marki udzielające franczyzy bardzo często oferują podmiotom kooperującym z nimi naprawdę szerokie spektrum rozwiązań w zakresie wsparcia w prowadzeniu działalności na różnych jej etapach.

Jak wybrać franczyzodawcę?

Co oczywiste, franczyza okazuje się rozwiązaniem najbardziej opłacalnym wówczas, kiedy przedsiębiorca dzierżawi wizerunek dużej i powszechnie znanej marki. Korzystne mogą się jednak okazać również sytuacje, w których dzierżawimy prawo do wizerunku specjalistycznej firmy, adresującej swoje usługi do precyzyjnie określonej grupy klientów. Co jednak oczywiste, w takim wypadku rozpoczęcie działalności powinno zostać poprzedzone dokładnym rozeznaniem warunków lokalnego rynku w celu chociażby oszacowania popytu na dany produkt lub usługę.

Więcej informacji

Jeżeli szukasz więcej informacji o franczyzie, sprawdź https://franczyzawpolsce.pl/ - dowiedz się więcej o biznesie franczyzowym