Ze względu na stan epidemii, Urząd Miejski w Zawierciu jest zamknięty dla interesantów do odwołania. Przygotowaliśmy dla mieszkańców zestawienie najczęściej zadawanych pytań oraz odpowiedzi. Dzisiaj sprawy załatwiane w Wydziale Ochrony Środowiska.

Jakie wymogi należy spełnić, aby ubiegać się o dotację z budżetu gminy na wymianę kotła?
Opis procedury łącznie z regulaminem i wnioskiem dostępny jest na stronie

www.zawiercie.eu

w Poradniku Interesanta’ w folderze Wydział Ochrony Środowiska w podfolderze: Udzielenie dotacji z budżetu gminy na zadanie służące ograniczeniu niskiej emisji lub wprowadzające do systemu grzewczego urządzenia wykorzystujące odnawialne źródła energii na terenie Gminy Zawiercie. Bezpośredni link:

https://bit.ly/39OLPFP

Jakie wymogi należy spełnić, aby ubiegać się o dotację z budżetu gminy na zadanie polegające na likwidacji wyrobów zawierających azbest?
Opis procedury łącznie z regulaminem,wnioskiem i załącznikami dostępny jest na stronie

www.zawiercie.eu

w Poradniku Interesanta w folderze Wydział Ochrony Środowiska w podfolderze: Udzielenie dotacji z budżetu gminy na zadanie polegające na likwidacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Zawiercie. Bezpośredni link:

https://bit.ly/3bUj0tc

Jak wyglądają procedury usuwania drzew/krzewów?
Planowane usunięcie drzew rosnących na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i usuwanych na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej wymagają zgłoszenia. Opis procedury łącznie z wnioskiem i załącznikami dostępny jest na stronie

www.zawiercie.eu

w Poradniku Interesanta w folderze Wydział Ochrony Środowiska w podfolderze: Zgłoszenie usunięcia drzew, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Bezpośredni link:

https://bit.ly/2RnPNPn

W pozostałych przypadkach należy złożyć wniosek. Opis procedury, jak wyżej, w podfolderze: Wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów. Bezpośredni link:

https://bit.ly/3aUC0aL

Na sąsiedniej działce rosną drzewa, które zagrażają mojej nieruchomości lub zasłaniają dopływ światła do mojego domu. Kto może wystąpić z wnioskiem o usunięcie drzew? Czy Prezydent Miasta może wpłynąć na właściciela sąsiedniej posesji, aby usunął drzewa/krzewy?
Zgodnie z zapisami ustawy o ochronie przyrody, usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek posiadacza nieruchomości - za zgodą właściciela tej nieruchomości. Prezydent nie dysponuje narzędziami prawnymi wpływającymi na posiadacza nieruchomości, aby wystąpił z wnioskiem o wydanie stosownego zezwolenia (bądź zgłoszenia bądź usunął drzewa w przypadkach, gdy nie jest wymagane zgłoszenie lub zezwolenia). Kwestie związane z uciążliwością drzew rosnących na sąsiednich nieruchomościach reguluje Kodeks cywilny.

W jakiej odległości od ogrodzenia należy sadzić drzewa/krzewy?
Ustawa o ochronie przyrody reguluje kwestie dotyczące ochrony terenów zieleni i zadrzewień, nie normuje jednak spraw związanych z sadzeniem drzew/krzewów w aspekcie utrzymania właściwych odległości od budynków.

W związku z tym, że UM do odwołania jest zamknięty dla interesantów, wszystkie wnioski i dokumenty można składać w kopercie do specjalnej skrzynki, która znajduje się przed budynkiem urzędu. W tym przypadku nie są wydawane potwierdzenia wpływu do urzędu. Wnioski oraz dokumenty można także przesłać pocztą lub złożyć w formie elektronicznej. Do złożenia wniosku w formie elektronicznej konieczne jest posiadanie profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

W razie pytań można kontaktować się telefonicznie z Wydziałem Ochrony Środowiska pod następującymi numerami: 32672215, 324941273.