Ochrona danych osobowych pacjenta jednym z podstawowych wymogów etyki lekarskiej

Dbanie o dochowanie najwyższych standardów poufności i ochrony prywatności pacjenta jest już od najdawniejszych czasów jednym z podstawowych wymogów etyki lekarskiej. Stan zdrowia każdego z nas jest jedną z naszych najintymniejszych i najbardziej wrażliwych danych, dlatego też musi podlegać szczególnej ochronie.

Lekarz, jako osoba mająca szczególne możliwości poznania stanu naszego organizmu, musi więc podlegać wyjątkowym rygorom w zakresie zarządzania danymi osobowymi.

W dzisiejszych czasach kwestie te są regulowane nie tylko przez Kodeks Etyki Lekarskiej, ale także przez przepisy prawa polskiego i unijnego.

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim - kwestie prawne

Podstawą prawną, na której opierają swoje własne regulacje wszyscy lekarze w Polsce, są przede wszystkim:

  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych,
  • Dyrektywa 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, tzw. „RODO"),
  • Polska Ustawa o Ochronie Danych Osobowych z 10.05.2018 r.,
  • Polskie ustawy szczegółowe, mające zastosowanie do działalności, polegającej na świadczeniu usług medycznych i dentystycznych.

Wszystkie wymienione akty prawne nakładają na polskich lekarzy szereg obowiązków w zakresie przetwarzania i ochrony danych osobowych pacjentów.

Polityka prywatności - najlepszy sposób na realizację przepisów ogólnych o ochronie danych osobowych

Krokiem w stronę prawidłowej realizacji zobowiązań, nakładanych przez ustawy i dyrektywy unijne, powinno być opracowanie przez gabinet lekarski polityki prywatności. Taki zespół wewnętrznych reguł postępowania z informacjami medycznymi powinien posiadać każdy ośrodek zdrowia - w tym również ten, który świadczy usługi dentystyczne. Stomatolog to lekarz jak każdy inny. Warto o tym pamiętać, aby skutecznie egzekwować swoje prawa (w tym prawa do prywatności i poufności) także w gabinecie specjalisty od zdrowia jamy ustnej.

W czasie następnej wizyty u dentysty warto więc dopytać się, czy gabinet opracował własną politykę prywatności i porównać ją z najlepszymi wzorami takiego dokumentu. Jako podstawę do porównań polecamy następujący odnośnik: Polityka prywatności Stomatologii Dziecięcej w Poznaniu Ziombki.

Co powinna zawierać dobrze opracowana polityka prywatności gabinetu stomatologicznego?

Polityka prywatności każdego gabinetu dentystycznego (niezależnie od jego szczegółowej specjalizacji) powinna być przede wszystkim zgodna z wymogami prawa.

Podstawowymi informacjami, których powinien udzielać dokument regulujący kwestie prywatności i poufności danych, powinno być:

  • Jasne określenie, kto jest administratorem danych osobowych pacjentów,
  • Podanie pełnych danych kontaktowych osoby, odpowiedzialnej za przetwarzanie informacji medycznych,
  • Określenie celu przetwarzania danych pacjentów,
  • Ustalenie okresu, przez który będą przetwarzane dane osobowe pacjentów,
  • Poinformowanie osób, podających dane osobowe, o przysługujących im prawach (w tym zwłaszcza prawie do sprostowania swoich danych i wycofania zgody na ich przetwarzanie).

W wypadku gabinetu stomatologa pediatrycznego wszystkie powyższe wymogi powinny być przestrzegane jeszcze bardziej restrykcyjnie niż gdzie indziej. Z oczywistych względów najmłodsi pacjenci potrzebują przecież szczególnej ochrony - także na fotelu dentystycznym! Każdy rodzic powinien więc przy wyborze stomatologa dziecięcego zwrócić uwagę na to, jak w jego gabinecie zarządza się danymi pacjentów.