PROTOKÓŁ z konkursowego przeglądu zespołów muzycznych w dniu 24. 10. 2021r przeprowadzonego w ramach Festiwalu Muzycznego Artystów Nieprofesjonalnych „W Jurajskiej Zagrodzie" organizowanego w Miejskim Ośrodku Kultury „Centrum” im. Adama Mickiewicza w Zawierciu.
Jury w składzie:
- Tadeusz Pacan - przewodniczący
- Roman Kryst - członek
- Marian Koziak - członek
- Monika Nowosadko - członek
po dokonaniu przeglądu 19 zespołów muzycznych i muzyczno-wokalnych stosując skalę ocen od 0 do 6 i następujące kryteria:
- Charakter opracowań muzycznych.
- Charakter opracowań wokalnych .
- Skład instrumentalny kapeli w stosunku do prezentowanego repertuaru.
- Poziom techniczny wykonania .
- Dobór repertuaru w stosunku do poziomu wiekowego wykonawców.
- Ogólne wrażenie artystycznej prezentacji.
Postanowiło przyznać następujące miejsca i nagrody finansowe :
- 1. MIEJSCE DLA KAPELI PODWÓRKOWEJ OLD BOBRORZE
- 1. MIEJSCE DLA ZESPOŁU ŚPIEWACZEGO „KAROLINKI”
- 1. MIEJSCE DLA ZESPOŁU ŚPIEWACZEGO „OD DO”
- 1. MIEJSCE DLA KAPELI FOLKOWEJ JANICEK
- 2. MIEJSCE DLA ZESPÓŁU WOKALNO – INSTRUMENTALNY „TĘCZA”
- 2. MIEJSCE DLA REGIONALNEGO ZESPOŁU FOLKLORYSTYCZNEGO JAWORZNIK
- 2. MIEJSCE DLA LUDOWEGO ZESPOŁU ŚPIEWACZEGO – SPOD BUCZYNY
- 3. MIEJSCE DLA KGW „KARLINIANKI”
- 3. MIEJSCE DLA ŚLĄSKO FERAJNA
- 3. MIEJSCE DLA REGIONALNEGO ZESPOŁU FOLKLORYSTYCZNEGO „ROGOZANKI”
- 3. MIEJSCE DLA REGIONALNEGO ZESPOŁU ŚPIEWACZEGO „JAŚKOWICZANIE”
- 3. MIEJSCE DLA KGW ZESPÓŁ FOLKLORYSTYCZNY BZOWIANIE
- 4. MIEJSCE DLA KAPELI „SWOJACY”
- 4. MIEJSCE DLA ZESPOŁU RYCZOWIANKI
- 4. MIEJSCE DLA ZESPOŁU ŚPIEWACZEGO „MIERZĘCANKI”
- 4. MIEJSCE DLA KAPELI REGIONALNEJ „MIERZĘCICE”
- 4. MIEJCE DLA ZESPOŁU ŚPIEWACZY „TOPOROWIANKI”
- 4. MIEJSCE DLA KAPELI GRÓDKÓW
- 4. MIEJSCE DLA KAPELI KOSZTOWIOKI
Podsumowując przeprowadzony przegląd jury stwierdza, co następuje :
- większość zespołów prezentowała wyrównany poziom, starannie odtwarzając prezentowane treści utworów dobierając również stosowne ubiory oraz rekwizyty i elementy sceniczne .
- docenić należy ogromne zaangażowanie osobiste kadry prowadzącej oraz członków poszczególnych zespołów, którzy pracując nieraz w bardzo trudnych warunkach, przy braku wsparcia ze strony miejscowych władz oraz powszechnie znanych problemach finansowych – potrafią uzyskać zadziwiająco dobre efekty swojej pracy .
- bardzo pozytywnym zjawiskiem jest rozwijająca się tendencja do powstawania zespołów wielopokoleniowych , gdzie starsi jako żywi nosiciele dawnych tradycji przekazują je bezpośrednio dzieciom i młodzieży .
- istnieje konieczność organizowania warsztatów dla kadry prowadzącej , gdyż wiele błędów popełnianych przez zespoły wynika z braku odpowiedniej wiedzy muzycznej, reżyserskiej i choreograficznej niektórych instruktorów.
- Jury doceniając starania organizatorów stwierdza, że kontynuowanie tego typu konkursowych form przeglądowych jest bardzo potrzebne, gdyż mobilizuje zespoły do szerszego poszukiwania i dokumentowania zanikających już dawnych tradycji muzykowania rodzinnego, podwórkowego , ulicznego, regionalnego oraz innych form amatorskiego muzykowania różnych okolicznościach naszego życia codziennego, co jest również bardzo ważnym elementem integrującym mieszkańców .
Podkreślić należy , że bardzo często działające w swym środowisku takie zespoły są jedynymi nosicielami i promotorami tego typu dawnych tradycji własnego regionu przyczyniając się do odtwarzania często już zapomnianych tradycyjnych form zwyczajowego muzykowania w regionie.
Na tym protokół zakończono.